Libië Fezzan Expeditie

In verband met de aanhoudende veiligheidsproblemen in Libië voeren we, totdat de situatie aanzienlijk verbetert, geen expedities naar deze prachtige bestemming uit!

Ontdek de onbekende schoonheid van de Libische woestijn…

dsc_6816Deze 4×4 offroad reis Libië voert je in 23 dagen tijd door een spectaculair woestijn landschap. Naast het bedwingen van hoge duinen en rijden door mul zand, staan ook natuur, cultuur en historie centraal. We bezoeken UNESCO sites zoals Ghadames en de Romeinse stad; Sabratha als ook Wadi Megedet, de Awbari duinen zee met zijn oases en zoutmeren, het magnifieke Akakus gebergte en de dieprode duinen van de Murzuq zandzee. Met andere woorden een uniek 4×4 travel adventure in de woestijn van Libië!

Ik had lang geleden het geluk Parijs Dakar mee te rijden. Ooit wou ik dit terug beleven, en het is me schitterend gelukt dank zij Active Drive!

Reisverslag 4x4 offroad reis Libië - 4x4 Activ MagazineReisverslag 4x4 offroad reis Libië - LRCH MagazineGedurende de expeditie van november 2007 zijn er twee reisverslagen van onze Libië Fezzan Expeditie gepubliceerd. Klik op één van beide links voor een indruk van deze expeditie. Naar aanleiding van deze expeditie hebben er kleine wijzigingen plaatsgevonden aan de route zodat we nog mooiere gebieden kunnen meenemen en er voldoende rustdagen zijn.

Overige infoWeerVoertuig en UitrustingReisadviezen

Cursus Terreinrijden

Voor deelname aan deze 4×4 offroad reis Libië is ervaring op het gebied van terreinrijden op zachte ondergrond (zandpistes en duinen) gewenst en daarom stellen wij een 1-daagse cursus terreinrijden verplicht. De cursus terreinrijden heeft tot doel de deelnemers aan de 4×4 Libië Fezzan Expeditie praktijk ervaring te verschaffen m.b.t. tot het rijden op een zand ondergrond. De deelnemers krijgen hierdoor een zeker gevoel m.b.t. de mogelijkheden van hun voertuig.

Infobijeenkomsten

Acropolis MegenAangezien deze 4×4 offroad reis Libië geen standaard reis maar een expeditie ise, verzorgen wij regelmatig infobijeenkomsten bij Gemeenschapshuis Acropolis in Megen. Middels een presentatie proberen wij een zo goed mogelijk beeld te verschaffen van deze expeditie.

Indien je geïnteresseerd bent om zo’n presentatie bij te wonen kun je je aanmelden via onderstaande button. Uiteraard kun je je aanwezigheid ook telefonisch bij ons melden. Een week voor de geplande infobijeenkomst kun je van ons een uitnodiging verwachten.

Eerst volgende informatie bijeenkomst(en):

Op dit moment zijn er geen informatie bijeenkomsten voor Libië Fezzan Expeditie gepland.

Reisdoorgang

Deze 4×4 offroad reis Libië vindt doorgang bij inschrijving van 12 deelnemers. Je kunt je alleen dan wel met twee of meer deelnemers per voertuig inschrijven.

Bijzonderheden

Alle deelnemers aan deze 4×4 expeditie moeten in het bezit zijn van een paspoort met een minimale geldigheidsduur van 6 maanden. Tevens dien je in het bezit te zijn van een internationaal rijbewijs en een reis- en ongevallen verzekering. Voor bovengenoemde diensten kun je terecht bij het gemeentehuis en diverse verzekeringsmaatschappijen.

Je voertuig dient verzekerd en APK gekeurd te zijn. Een algemene check-up verdient aanbeveling. Onder de tab “Voertuig en Uitrusting” vind je meer informatie met betrekking tot voertuig preparatie, verzekering en repatriëring.

Aan de Libische grens zijn er verschillende formaliteiten zoals de paspoortregistratie, het afsluiten van een lokaal Libisch carnet ter tijdelijke invoer van het voertuig, de tijdelijke aanschaf van Arabische kentekenplaten alsook het afsluiten van een lokale Libische voertuigverzekering. De begeleiders van Active Drive assisteren de deelnemers bij de grensformaliteiten.

Voor Libië is een visum noodzakelijk. Dit wordt van te voren door Active Drive geregeld in samenwerking met onze lokale agent.

Landinformatie

Het nationaal bureau voor toerisme verschaft informatie over het land aan potentiële toeristen zowel telefonisch, schriftelijk als via de specifieke internet site. Zij verzorgt reclamecampagnes, staat de pers te woord en beantwoordt vragen van consumenten.

Nationaal Bureau voor Toerisme Tunesië Nationaal Bureau voor Toerisme

Klimaat

Libië is te onderscheiden in twee klimaatgebieden. Aan de noordkust heerst een Mediterraan klimaat, net als elders langs de Middellandse Zee gebruikelijk is. In het binnenland begint al vrij snel een woestijnklimaat. Droogte, stof, zand en hitte zijn hier aan de orde van de dag.
Het klimaat aan de kust is doorgaans mediterraan, maar sommige steden hebben zelfs daar al een woestijnklimaat. In de winter zijn de dagen aangenaam en de avonden koel. In de winter is het overdag 17 graden en in de zomer 31 graden. Vriezen doet het niet aan de kust en vooral in Derna in het noordoosten blijft de nachtelijke wintertemperatuur hoog.
In het binnenland zijn de dagen extreem heet en de nachten ijskoud. Zomers zijn temperaturen van 50 graden niet onmogelijk. Vooral in Ghadamis is het erg heet. In juli heerst een gemiddelde dagtemperatuur van 43 graden. In juni en augustus is dit 42 graden en daarmee ligt de gemiddelde zomertemperatuur op 42,3 graden.

Klimaatgrafieken

 

Beste reisperiode

Wij organiseren onze expedities naar Libië met name gedurende het voorjaar, najaar en de winter. De temperaturen in de woestijn zijn dan dragelijk. In de korte winter periode is het overdag aangenaam weer maar kan het ’s nachts tot tegen het vriespunt afkoelen. In de zomer organiseren wij geen expedities naar Libië vanwege de enorme hitte waarbij de temperatuur geregeld tot boven de 45 °C kan oplopen.

Beste reisperiode Libië

Voertuig preparatie

Pech onderweg, 4x4 offroad reis LibiëTijdens onze expedities, zal je 4WD op wegen en tracks komen, waar deze oorspronkelijk voor ontworpen is. De terreincondities waarin we terechtkomen, zijn sterk afhankelijk van het weer. De vele stenen op de pistes kunnen zorgen voor lekke banden, het zand in de rivierbeddingen kan de passage bemoeilijken en het rijden in de zandduinen is niet aan gevaar ontbloot.

Ondanks de kracht van je 4WD welke is uitgevoerd met een grote bodemvrijheid en vierwielaandrijving, moet er wel met beleid worden gereden, immers te snel rijden, leidt onherroepelijk tot schade. Een aantal belangrijke basisprincipes voor het omgaan met het voertuig in het terrein worden besproken en in praktijk gebracht tijdens de voor deze expeditie verplichte cursus terreinrijden. Deze cursus heeft tot doel de deelnemers aan de Libië Fezzan Expeditie praktijk ervaring te verschaffen m.b.t. tot het rijden op zachte ondergrond. De deelnemers krijgen hierdoor een zeker gevoel m.b.t. de mogelijkheden van hun voertuig. Zaken die o.a. aan bod komen zijn het rijden in zand, de uitrusting van het voertuig, recovery van het voertuig na ingraven, slepen van het voertuig etc.

Een goede voorbereiding en preparatie van het voertuig is dus gewenst en zal er in ieder geval toe bijdragen dat de kans op uitvallen geminimaliseerd wordt. Behalve dat het vervelend is dat je voertuig niet verder kan, vormt het ook een zware belasting voor de overige deelnemers van de expeditie. Wij eisen dan ook van elke deelnemer, dat zijn voertuig in goede technische conditie verkeert . Daartoe dient het APK gekeurd te zijn. Daarnaast verdient een algemene check van de volgende punten aanbeveling:

  • Banden incl. reservebanden
  • Lucht filter, Olie filter en Brandstof filter
  • Ontsteking
  • Koelsysteem
  • Motorolie
  • Accu en elektrische installatie
  • Aandrijflijn
  • Ophanging, veren en schokbrekers
  • Remmen

Het is verstandig voor deze expeditie zogenaamde AT- banden (All Terrain) te monteren. Over het algemeen, leent deze band zich het beste voor de verschillende terreinomstandigheden die we tijdens deze expeditie tegenkomen. Het backup-voertuig van Active Drive is uitgerust met de nodige standaard gereedschappen, waarop een beroep kan worden gedaan.

Op onze Links pagina vind je een aantal handige links voor voertuig preparatie alsook gespecialiseerde 4×4 garages waar je met je voertuig terecht kunt voor een beurt.

Voertuig typen

Je kunt je inschrijven op deze expeditie met alle merken terreinwagens en vrachtwagens zolang ze maar vierwiel aangedreven zijn en een set hoge en lage versnellingen hebben. Voor vrachtwagens geldt een meerprijs i.v.m. de verscheping van de voertuigen naar Tunis in Tunesië.

Voertuig verzekering

De reguliere Nederlandse en Belgische verzekeringsmaatschappijen dekken WA en CASCO schade meestal niet wanneer je van het asfalt af gaat en het terrein in gaat. Het is belangrijk dit te checken met je huidige verzekeringsmaatschappij.

Feenstra & de Jong AssurantiënNederlandse deelnemers kunnen bij de Feenstra & de Jong Assurantiën een speciaal voor het terreinrijden ontwikkelde 4×4 verzekering afsluiten waarbij je voertuig in Europa, Tunesië op asfalt, gravel en duinen voor WA en CASCO schade gedekt is. Doordat Libië geen enkel verdrag op dit gebied heeft met de Europese unie valt het zowel qua CASCO  als WA dekking buiten de verzekeringsvoorwaarden.

Assurantiekantoor AlessieHet WA gedeelte voor Libië wordt gedekt middels een ter plaatse verplicht af te sluiten WA-verzekering. Aanvullend hierop kan via Assurantiekantoor Alessie een WA-verzekering conform Europese normen worden afgesloten die ook in Libië geldig is.

AXA VerzekeringenBelgische deelnemers kunnen bij AXA een reguliere voertuigverzekering afsluiten. Deze maatschappij dekt alleen WA en CASCO schade opgelopen op asfalt wegen in Tunesië. Algerije valt niet binnen het dekkingsgebied. Het terreinrijden kan in België niet verzekerd worden.

Voertuig repatriëring

ANWBVoor Nederlandse deelnemers dient de deelnemende eigenaar van het voertuig lid te zijn van de ANWB met een Wegenwacht Europa Plus pakket waarbij de categorie minimaal “Instap” is. Wanneer je dit pakket afsluit verleent de ANWB wereldwijd assistentie bij het toezenden van reserve onderdelen. Daarnaast verzorgen zij in Europa 24/7 pechhulp en in Tunesië en Algerije vergoeding van kosten voor sleutelhulp en sleephulp, hulp bij repatriëring, invoer en het vinden van een garage. Deze service wordt in Libië niet verleend. Het afsluiten van de extra Vervangende Auto Service Buitenland op dit pakket heeft geen zin aangezien de vervangende auto alleen geldig is in Europa.

AXA VerzekeringenVoor Belgische deelnemers wordt er door Touring België geen hulp en repatriëring verzorgt buiten Europa. Belgische deelnemers kunnen t.b.v. repatriëring van hun voertuig in Europa en Tunesië boven op de reguliere AXA voertuig verzekering het AXA Omni Assistance pakket afsluiten. Libië valt niet binnen het dekkingsgebied van dit pakket!

Veiligheid

Diverse Ministeries van Buitenlandse zaken geven regelmatig reisadviezen. Hieronder vind je de actuele reisadviezen op deze bestemming verzorgd door de diverse overheden:

Nederland Reisadvies Libië Nederlandse overheid
België Reisadvies Libië Belgische overheid
Frankrijk Reisadvies Libië Franse overheid
Engeland Reisadvies Libië Engelse overheid

Hoe wij de Libië Fezzan Expeditie hebben ervaren?
– Een imposante ervaring van positieve eenzaamheid in oneindige, maar bovenal sprookjesachtige landschappen, met name de duinenzeeën.
– Een sportieve uitdaging tussen je eigen rijvaardigheden in combinatie met (on)mogelijkheden van je voertuig en de bereidwilligheid van het zand.
– Een algemene indruk van imposante historische bouwwerken en culturele achtergronden van dit unieke land met zijn bevlogen leider.
– Een onvergetelijk avontuur overgoten met een heerlijk sausje van Bourgondische maaltijden en enthousiaste, kundige reisbegeleiding.
Voor iedereen die nog twijfelt? Be Out There, Drive Active Drive!!

Robert Jan & Jacqueline, Nederland

Het is voor mij de eerste keer dat ik met een georganiseerde expeditie ben meegegaan en ik kan niets anders zeggen dan dat het mij uitstekend bevallen is. Als ik morgen weer met Active Drive mee “moet” dan is dat zeker geen straf. De reis is goed georganiseerd, maar met de nodige vrijheid. Er is een mooi evenwicht tussen avontuur en cultuur. Active drive heeft ons vele mooie plekken laten zien en ons pittige duinpassages laten rijden. Deze reis is inclusief eten en dat is wel een luxe, goed en gevarieerd eten. Het enthousiasme van Teun en Erik maakt de reis tot een reis waarbij iedereen graag zijn steentje bijdraagt. Deze reis is wel wat duurder dan de meeste andere aanbieders, maar de reis is deze meerprijs dubbel en dwars waard. Kortom een vijf sterren reis. Oja, toch nog een minpuntje, de te kleine koffiekan.

Jan, Nederland

Een prima georganiseerde reis door mensen die alles met het grootste enthousiasme doen en hiermee iedereen tot hun beste vrienden maken. Een goede combinatie van cultuur, natuur, bourgondisch eten, en bovenal het “Parijs-Dakar” gevoel!

Rob, Nederland

Hiermee wil ik je bedanken voor een fantastische reis, goed georganiseerd en goed teamwerk met Eric. Het eten was overvloedig, waarvan ik heerlijk heb gesmikkeld, maar er echter ook 3 kilo van ben aangekomen. Ppppfff, dat is nu jammer, maar ach een kniesoor die daar op let. Je organisatie was prima en van het feit dat jij deze reizen met passie vorm geeft en hier ook zelf plezier aan beleefd vond ik een pluspunt. En aan de lange, saaiere reisafstanden is weinig te veranderen, als ook de mindere service op de boot. Libië vond ik prachtig. Een zeer afwisselend landschap. Ik had er graag langer verbleven om er op bepaalde plekken wat meer tijd te hebben, maar je kunt niet alles hebben en het is maar de vraag of je daar werkende klanten voor krijgt.

Corrie, Nederland

Ik had dit mooie land al gedaan met de Try-out van Teun en was verliefd geworden op dit prachtige land met zijn vriendelijke inwoners. De gids was deze reis iets te voortvarend en hield de groep niet goed samen, dan is het minder prettig rijden in de duinen, voor mij althans. Anderzijds hadden we nu een fantastische politieagent mee, vriendelijk en zeer behulpzaam. We hadden ook minder mooie rotstekeningen vond ik, en ik heb het Touareg festival in Ghadames gemist. Maar het was een heel mooie reis, met prachtige duinen, wondermooie kleuren. De woestijn blijft mysterieus en verbazen, je kan er blijven in dagdromen en dan zwijg ik nog over de fantastische sterrenhemels… Meggedet was nieuw voor mij en bijzonder mooi, heel speciaal, zelfs mooier dan het Akakus gebergte. Over de fantastische organisatie kan ik niet veel zeggen, ben de luxe zo gewoon geworden na 6 expedities! We kijken al uit naar Algerije…. en dan nog meer Afrika, misschien nog Syrië en en en ……

Koen & Lea, België

Wij hebben ontzettend genoten van de hele expeditie, de hele begeleiding, de sfeer, het eten (op het broodje runderragout na) alles was tip top in orde elke dag weer een nieuwe verrassing, geen moment van verveling of eentonigheid! Een Magnum midden in de woestijn: daar staat iedereen van te kijken! Dat jullie erin slagen gedurende de hele expeditie, zelfs in hartje woestijn, telkens weer iets anders op het menu te zetten: ronduit schitterend! Voor ons was het enige minpuntje de overtocht van en naar Tunesië: verouderde boten en weinig aantrekkelijk eten, de service liet ook te wensen over… misschien een andere maatschappij overwegen.

Michel & Regine, België

VOOR MENSEN DIE EROVER DENKEN OM MEE OP EXPEDITIE TE GAAN MET ACTIVE DRIVE: DOEN, DOEN, DOEN.
De reis is prima georganiseerd, de beleving is fantastisch; het land Libië en de natuur zijn onbeschrijflijk mooi. Teun van Active Drive stelt werkelijk alles in het werk om het je naar de zin te maken. Ook het eten is zeer goed verzorgd! De Touareg gids en zijn begeleiders verstaan hun vak. Zeer bekwaam in het 4×4 rijden, een aanstekelijk enthousiasme en een vriendelijkheid die harten verovert. Kortom: wij komen nog een keer terug.

Jan & Erna, Nederland

Libië is een fantastische bestemming, met gelukkig nog weinig toeristische voorzieningen. Het woestijnlandschap is bijzonder mooi en zeer gevarieerd. Hoogtepunt zijn natuurlijk de duinen, ook wat rijden betreft. Met de Touareg gids voorop is het steeds een gecontroleerd avontuur. Dikwijls bivak midden in de woestijn, altijd weer een geweldige ervaring, ondanks de soms ijzige nachten. Maar wel altijd met het comfort van uitstekend verzorgde maaltijden; waar haalt Teun ze toch telkens weer vandaan. Het samen reizen met de drie verplichte Libische begeleiders was absoluut geen belasting; het bleek eerder een toegevoegde waarde. Zo ontpopten zij zich ’s avonds als muzikanten en overdag, zonodig, als automonteur. In het algemeen bleek de Libische bevolking bijzonder prettig met toeristen om te gaan.
Wat doen we, nog een keer naar Libië, of heeft Active Drive weer nieuwe interessante bestemmingen?

Teije, Frankrijk

LIBIË met ACTIVE DRIVE. Een onvergetelijke ervaring. Dit land beschrijven lukt mij nauwelijks, ik vind er de gepaste woorden niet voor. Alles is zo indrukwekkend en onbeschrijfelijk mooi dat je van de ene verbazing in de andere valt. Eerst kregen wij de kans kennis te maken met de boeiende TOUAREG cultuur. Daarna het AKAKUS gebergte waar grillige rotsen in contrast staan met de zachte vormen van oranje zandduinen, je zou er zo blijven ware het niet dat je nog naar de AWBARI meren en oases gaat, en die zijn al even mooi. Niet te beschrijven, je moet zelf maar eens gaan kijken daar zul je zeker geen spijt van krijgen. Het enige moeilijke was AFSCHEID nemen van het land en zeker van onze ongelofelijke toffe gidsen. Over het eten hoef ik niets meer te zeggen dat was zoals gewoonte VOORTREFFELIJK. En dat alles was weeral tot in de puntjes geregeld door TEUN. Voor deze mooie reis DANK U TEUN. Waar gaan we volgend jaar ?????????????????????????????????????

Arthur & Sonia, België

De Libië-expeditie was in één woord geweldig. Een schitterend land. De zandduinen overtroffen al onze verwachtingen, zo mooi. Ghadamas, Nalut en Leptis Magna waren allemaal zeer de moeite waard en niet te vergeten het Akakusgebergte, onbeschrijflijk mooi dat moet je met je eigen ogen zien.Vriendelijke bevolking die zich niet aan de toeristen opdringt. Een heel leuk gezelschap en de verzorging van Active Drive was zoals gewoonlijk super verzorgd. Een aanrader voor iedere avonturier. Wat zal 2008 ons voor avontuur brengen!!!!

Theo & Elly, Nederland

Ik had lang geleden het geluk Parijs Dakar mee te rijden. Heerlijk duinenrijden in het zuiden van Algerije. Ooit wou ik dit terug beleven, en het is me schitterend gelukt dank zij Active Drive. Ook het rijden door de duinen was overweldigend. Weer eens de stilte ervaren ook, zo rustig wildkamperen, en dit onder een sterrenhemel….!!
Het Akakus gebergte is wel heel speciaal, tussen en naast de rotsen rijden en dit door diep zand, heel speciaal. Ook cultuur ontbrak niet, Leptis Magna vond ik wel de moeite waard.
Libiërs zijn heel gastvrij en vriendelijk, niet opdringerig. Het reisgezelschap was ook heel leuk, altijd zoveel helpers in je omgeving , wat moet je nog meer ? Lekker eten zijn we gewoon van Teun en Victor, alles was weer prima georganiseerd. Het is elke expeditie anders en steeds beter. Ben wel blij eerst Marokko te hebben gedaan, was goede leerschool voor de duinen van Libië ! Hartelijk dank Anneloes en Teun voor deze heel mooie onvergetelijke expeditie. Schrijf mij maar in voor Niokolo Koba, kijk er al naar uit…

Koen, België

Libya is near…….Dat is de wervingstekst van de Libische VVV. En dat is het ook, een paar dagen reizen en je bent in een andere wereld. Een wereld waar de mensen ondanks een dictatuur heel gastvrij en vriendelijk zijn. Een wereld van ongelofelijk mooie woestijnen, vergezichten en bizarre rotsformaties. Maar Libië is vooral puur. Midden in het Akakus gebergte een karavaan kamelen tegenkomen niet voor toeristen maar gewoon omdat de mensen daar zo leven. Wakker worden met de zon nog net achter de duinen op een totaal afgelegen plaats. Maar ook…. Parijs-Dakar nadoen op hoge duinen en woestijn vlaktes. Daarnaast maakte het reisgezelschap en natuurlijk de verzorging van Active Drive deze reis onvergetelijk. Libya en deze reis zal zeker in gedachte near blijven!

Rene & Wendy, Nederland

Tijdens onze eerste expeditie met Active Drive naar Marokko hebben we al besloten om mee te gaan met de tryout expeditie naar Libie. De verwachtingen waren hoog maar zijn meer dan uitgekomen. Libië is een prachtig land voor de 4×4 avonturier. Natuurlijk veel zand, mooie duinen, afgelegen wildkampen, maar ook het schitterende Akakus gebergte en de Romeinse opgravingen van Leptus Magna. Een veilig land met een vriendelijke bevolking. De reis was perfect georganiseerd ook mede dankzij de begeleiding van lokale gidsen en tolk. Maar ook af en toe improvisatie zoals het hoort bij een expeditie. De catering door de mannen van Active Drive was net als in Marokko weer op sterrenniveau. Wij zien met spanning uit naar de try out van de West Afrika expeditie in dit najaar!

Klaas & Sjoukje, Friesland

Graag voorzien wij deze mooie reis van wat leuke anekdotes! We zijn benieuwd of onze offroad paden elkaar nog eens zullen kruisen. Wij kijken met voldoening terug op de reis en op het reisgezelschap!
Als een fransman je de weg wijst dat hij dan gerust zegt dat je bij de laatste rotonde links af moet slaan.
Chocola wel aan taart plakt, maar taart niet aan chocola!
Een reisleider stelde dat hij niet verkeerd was gereden, want “ik heb het bord niet gezien”!
Een reisleider zich ook wel eens een “reislijder” voelt.
In Serdeles Koen z’n droom ineens de camping op kwam rijden en dat vanaf dat moment met nieuw enthousiasme nieuwe plannen werden gesmeed. We heel benieuwd zijn hoe dit allemaal gaat lopen eh rijden.
We bij een kampvuur in de duinen met Koen de Belgische kabinetsformatie hebben besproken en hebben opgelost door een staatsman te benoemen die voor de oplossing moest zorgen en dat de koning dit 6 weken later heeft opgepakt en uitgevoerd. Koen’s mening dus tot in de hoogste politieke kringen wordt gehoord.
Fathi een echte voetbal coach is. Tijdens een meloenengevecht mikte hij de “bal” precies op Thur z’n kop, waarbij de (helaas gedroogde) meloen uiteen spatte.
Thur naast terreinrijden ook “terreintrekken” op zijn belevenislijstje kan bijschrijven.
Je elkaar in de duinen met gemak 1 tot 1,5 uur kunt kwijtraken. Als dan de Libische gids wild begint rondjes te rijden je hem dan ook snel kwijt bent en je dus “alleen” achterblijft voordat je het weet. Wij gelukkig wel de smulkar bij ons hadden. We elkaar bij de laatste lichtstralen toch nog terugvonden. We toen wel voor de schrik een ijsje als toetje verdienden en van Teun ook nog kregen.
Kamelenzadels een geliefd souvenier waren.
Klaas en Sjoukje met een “thuiskomertje” door zware stenengebieden moesten rijden en wij bij elke scherpe steen die we tegenkwamen even aan hen hebben gedacht. Zij dus niet uit onze gedachten waren.
Je de duinen het beste met een bandenspanning van 1,2 – 1,5 bar kunt aanvallen.
Je altijd moet zorgen dat je tank zovol als maar mogelijk zit. Dat er in Sebha geen diesel was en dat 50 km verderop na 6 auto’s de laatste druppel ook uit de pomp kwam. Twee auto’s toen nog 180 km verder moesten rijden om weer te tanken.
We met de pech ook nog geluk hebben gehad! Een kromme stuurstang is overal weer recht te buigen, maar een elektrisch probleem, een kapotte drukgroep of een afgebroken aandrijfwiel moet je echt niet midden in de zandduinen krijgen.

Bart & Nelleke, Nederland

Na drie keer Marokko, Libië dus…
Het had niet omgekeerd moeten zijn daar Libië een opluchting was wat betreft de “Donnez-moi’s”. De mensen trokken niet aan je, bedelden niet en waren buitengewoon vriendelijk. Ook de prijzen waren in het algemeen vaste prijzen. Gelukkig hebben we niet veel kans gehad om te winkelen en hebben we ons laten overweldigen door de woestijn in al zijn aspecten, incluis een echte zandstorm. Met je eigen “Kameel’ (lees: 4×4) met alles erop en eraan rijden en kamperen in de “Middle of Nowhere” is iets wat niet velen hebben kunnen ervaren. Libië is weer terug gezet op de toeristenkaart en is naar onze mening nog vrij maagdelijk wat toerisme betreft en daardoor verrassend en avontuurlijk. Nu hebben we het gevoel echt..echt in de Sahara te zijn geweest. Zonder Active Drive zouden we niet in Libië zijn geweest. Wil je iets negatiefs??….eh.. In een van die honderden eettentjes in Tunesië waar de vers geslachte schapen hingen, een stukje geroosterd schaap eten i.p.v een prefab gehaktbal in tomatensaus. Overigens geen klachten over het eten!
Ook hebben we de grote alcoholtest doorstaan. Twee weken zonder druppel alcohol met als gevolg dat tijdens de terugweg op de eerste avond in Tunesië Teun zijn net gekochte liter Chivas Regal moest opofferen. Oh en Teun, ik weet niet of jij opgelet hebt aan de grens maar volgens mij kun je op de volgende reis naar Libië gerust wat alcohol smokkelen? Dank voor de goede voorbereiding, voorlichting en organisatie en hopelijk tot de volgende reis, Inschalla!

Boudewijn & Michele, Spanje

Onze eerste ervaring met Active Drive was de Marokko expeditie september 2007. We wisten meteen: Libië wordt ons volgende reisdoel! Wat kunnen we hierover zeggen? Wel, alles is al gezegd door onze voorgangers; dus G E W E L D I G !!!!! (Ja met hoofdletters en uitroeptekens), vooral de wildkampen in de Sahara en het rijden in de woestijn. Wij kunnen nog maar een ding zeggen, mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort reizen, twijfel niet, ga ervoor en ga het zelf beleven, ook wat Active Drive betreft. Deze reis was ook weer helemaal top georganiseerd en verzorgd. Teun en John hartelijk dank hiervoor. Wij kijken al weer uit naar de volgende expeditie.

Fons & Plonnie, Nederland

Onze eerste ontmoeting met Active drive was, twee jaar geleden op de 4×4 Wereld. We wisten het gelijk, met hun gaan we mee. Onze eerste ervaring is Libië geweest, en wat een ervaring is dat geweest!!!! Met 1 woord TOP!!!!! We gaan absoluut vaker mee, en wachten met smacht op onze volgende reis, met Active Drive DUS!! De verzorging, gezelligheid, spanning en avontuur, het is er allemaal. Teun, John jullie hebben het geweldig verzorgt.

Bert & Jeanette, Nederland

Het was nog maar de vraag of de reis door zou gaan. De film van Wilders was nog niet uit, maar wat zou er allemaal kunnen gebeuren met Nederlanders in een islamitisch land, de dag voor vertrek kwam een bericht dat 2 Oostenrijkse toeristen ontvoerd zouden zijn in Tunesië, vlakbij de route waar wij langs zouden gaan…. Maar de koffers waren al ingepakt, de gedachten waren al ver weg van huis, dus we gingen. En zodra we de andere deelnemers op de camping van Marseille troffen, waren de gedachten alleen nog maar bij zand – kamelen – zand – duinen – zand – zon – zand – benzine van omgerekend 9 Eurocent per liter – zand in het eten -zand en nog meer zand.
Onze medereizigers hebben al omschreven hoe geweldig de reis, het land en de tocht door de Sahara was, daar kunnen we niets meer aan toevoegen. Voor ons was het nog maar de vraag of we het met onze standaard Suzuki Jimny zouden redden, maar met af en toe wat hulp zijn we er trots op dat ons autootje goed mee kon tussen al die grote ‘echte’, verhoogde, aangepaste, gechiptunede 4wd-monsters (die ons gelukkig wel uit het zand wilden lieren).
Dankzij het lekkere eten, de gezellige groep en de mooie omgeving was het een superervaring in de woestijn.
We houden de reizen van Teun en consorten in ieder geval in de gaten om wellicht nog eens mee te gaan!

Hans & Vera, Nederland