Libië

Kenmerken

De voorgestelde route is een route die toegankelijk is voor iedere standaard 4×4 met hoge en lage versnellingen en minimaal All Terrain banden. We maken gebruik van de luxe CTN ferry die ons vanuit Frankrijk naar Tunesië brengt. De grensformaliteiten voor Tunesië en Libië worden verzorgd door de begeleiders van Active Drive met assistentie van lokale gidsen. De maaltijden zijn niet inbegrepen maar kunnen tegen een meerprijs wel worden geboekt. Indien je de maaltijden inclusief boekt tegen de meerprijs van € 300,- p.p. dan kijg je 23 dagen 3x per dag een goed verzorgde maaltijd incl. koffie/thee/fris.  We overnachten met name in het wild. In de grotere plaatsen overnachten we op campings of in hotels.

Beschrijving

dsc_6570De voorgestelde route brengt ons in 23 dagen vanuit Frankrijk (Marseille) per ferry naar Tunesië (Tunis) waarna we via Sousse en Gabès de Libische grens bij Ras Jedir zullen bereiken. De route brengt ons o.a. naar het prachtige Ghadamès aan de Algerijns – Libisch – Tunesische grens alvorens we via de Hamada el Hamrah doorsteken naar de spectaculaire Wadi Megedet. We vervolgen onze weg door het indrukwekkende Akakus gebergte met zijn wereldberoemde rotstekeningen richting de duinenzeeën van Wan Caza en de Idahan Murzuq; een gigantische duinenzee zo groot als Zwitserland. We rijden gedeeltelijk door deze duinenzee richting Burjuj en verder naar Germa. In Germa is er de mogelijkheid de oude Garamantische opgravingen en het museum te bezoeken (optioneel).In de buurt van Germa trekken we de Awbari zandzee in om de diverse oases en zoutmeren zoals Oum el Ma & Mandara te bezoeken. We zullen de hoge duinen van de Awbari zandzee moeten overwinnen om bij Idri weer in de bewoonde wereld te komen. Na het inslaan van de nodige proviand trekken we opnieuw de Awbari zandzee in voor het slot van deze lange doorsteek die ons uiteindelijk via de Hamada el Hamrah terugbrengt op het asfalt nabij Derj. We bezoeken de ksar van Kabaw in het Nafusa gebergte alvorens we aan de Middelandse zee kust de beroemde Romeinse nederzetting bij Sabratha bezoeken en via de kust route en het Romeinse amfitheather bij El Jem terug rijden naar Tunis om daar de ferry richting Genua te pakken.

Hoogtepunten

1

Nalut, Kabaw & Ghadamès

Prachtige oude steden met moskeeën, souqs en ksars (graanopslagplaatsen). Het ommuurde historische gedeelte van de stad Ghadames is een UNESCO Werelderfgoed. Elk van de zeven clans die oorspronkelijk in de stad woonden hadden hun eigen district, met ieder een eigen publieke ontmoetingsplaats waar festivals konden worden gehouden.

2

Hamada el Hamrah

Het gebied van de oude karavaan route met stenige snelle vlaktes afgewisseld met immense diep rode rotsen en de uitlopers van de Awbari zandzee.

3

Wadi Megedet

Spectaculair labyrint van zand en rotsformaties met de meest vreemde vormen in de uitlopers van het Tassili ’n Ajjer gebergte op de grens met Algerije.

4

Jebel Akakus

Het imposante Akakus gebergte nabij de oude woestijnsteden Serdeles en Ghat met zijn prehistorische rotstekeningen. Er zijn tekeningen gevonden van 12000 voor Christus tot 100 jaar na Christus, wat de ontwikkeling van de inheemse volkeren laat zien en de veranderingen in flora en fauna. Er zijn afbeeldingen te vinden van giraffe’s, olifanten, struisvogels, kamelen, maar ook ruiters te paard, mensen zijn dansend en musicerend afgebeeld. Het gebied is een UNESCO werelderfgoed.

5

Erg Murzuq

De Erg Murzuq is een honderden kilometers lange duinenketen, een zee van golvend zand zover het oog reikt. Deze immense zandzee in het zuidwesten van Libië is zo groot als Zwitserland!

6

Oum el Ma & Mandara oases

Schitterende oases midden in de duinen van de Awbari zandzee. De oasen worden gevoed door meren zo zout dat je erin blijft drijven!

7

Sabratha

Een van de drie Romeinse nederzettingen van Tripolitana. De belangrijkste bezienswaardigheid van Sabratha is het amfitheater. Het is in 190 onder de regering van Commodus gebouwd en is in gebruik geweest tot aan de aardbeving van 365. Omdat Mussolini er eens wilde spreken, is het in de jaren dertig voor een groot deel herbouwd.